Sunday 6 June 2010

http://jaringanrakyat.blogspot.com/2010/06/gaza-penyatuan-umno-dan-pas-untuk.html

Kekejaman yang dilakukan oleh Israel kepada kapal-kapal bantuan Gaza dilihat sebagai sikap sebenar israel pada masyarakat dunia. Sikap yang tiada menghormati kepada demokrasi sejagat. Israel menganggap misi keamanan dan bantuan yang dibawa adalah untuk mengganggu penguasaan mereka ke atas rakyat Palestin.
Bagaimanapun satu perkara yang amat jelas dilihat, bila diselidiki kapal-kapal dan sukarelawan-sukarelawan yang ditahan israel itu adalah dari kalangan rakyat malaysia. Samada benar atau tidak salah satu kapal bantuan itu ditaja oleh Mantan PM Malaysia, Tun Mahathir. Manakala antara sukarelawan-sukarelawan pula selain dari 2 orang wartawan astro, adalah dari ahli-ahli UMNO dan PAS yang mempunyai semangat untuk membantu masyarakat Islam di Palestin.
Disini telah jelaslah bahawa demi masyarakat Islam makanya pandangan politik yang berbeza telah dibuang hanyut ke laut atau mungkin ditinggalkan sementara di Selat Teberau. Demi masyarakat Islam Palestin sukarelawan UMNO PAS ini telah bersama melihat kekejaman zionis yang langsung tidak menghormati hak asasi manusia.
Harapannya disini, jadikanlah misi kemanusiaan itu sebagai satu pentunjuk dan iktibar yang cukup sempurna apabila menilai kepada kemakmuran negara Malaysia hari ini. Apakah Allah SWT mahu menjadikan pengajaran kepada kita umat Islam di Malaysia? Sudah tiba masanya haluan yang berbeza ini disatukan kepada satu arah...."Islam adalah agama rasmi Malaysia dan agama lain tidak dilarang untuk dianuti".
Alhamdulillah...dengan jaringan diplomatik yang baik antara negara Malaysia-Jordan, maka sukarelawan-sukarelawan Islam ini dapat kembali dengan selamat. Insyaallah....
Dicatat oleh pemudajr di 6/05/2010 10:46:00 PM

No comments:

Post a Comment