Saturday 26 June 2010

KALANGAN ULAMAK MENYOKONG UMNO

Tatkala banyak Bahagian UMNO sedang menjalankan Persidangan Agung, terselit satu peristiwa yang diserikan dengan penyertaan 40 orang ulamak-ulamak muda yang berkelayakan bidang agama. Dikhabarkan juga penyertaan ulamak-ulamak muda ini juga disertai bersama Dr Mohd Asri Zainal Abidin (MAZA) mantan Mufti Perlis. Kemasukan yang mengejutkan ini tentunya akan membawa satu perubahann yang besar kepada UMNO khususnya dalam pelaksanaan program2 atau idealisme berkaitan Islam. Kalangan ulamak-ulamak muda ini dikatakan akan menjadi barisan penasihat kepada UMNO.
Dalam masa UMNO difitnahkan kerana meluluskan Pertaruhan (judi) Bola, tiba-tiba 40 orang ulamak dari kalangan orang muda menerjah dengan borang keahlian UMNO. Pelik...tetapi itulah kebenarannya. Apakah kebenaran yang dimaksudkan itu?

"Saya berharap ini sebagai satu titik permulaan kepada lebih ramai lagi cendekiawan Islam untuk menyertai dan menyokong perjuangan UMNO," katanya. Perdana Menteri berkata penyertaan itu membuktikan dasar perjuangan UMNO dalam menegakkan syiar Islam di negara ini diiktiraf oleh golongan berkenaan.


"Saya mewakili kumpulan ulama muda untuk bekerjasama dengan Umno dalam perkara-perkara keagamaan dan kerohanian.
"Kami banyak buat perbincangan, kami dapati satu perkara positif untuk menyertai Umno bagi menggerakkan usaha -usaha untuk berdakwah.
"Kami berusaha untuk menegakkan kebenaran berasaskan kepada alQuran, hadith dan pandangan ulama muktabar," kata Fadlan yang dalam proses mendapatkan PhD dari Universiti Islam Antarabangsa (UIA).
Pensyarah Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Fadlan Mohd Othman berkata tujuan beliau dan 39 lagi ulama muda menyertai Umno malam ini adalah untuk membantu kerja-kerja dakwah dalam parti itu.
http://malaysiakini.com/news/135605


Kini telah nyata bahawa UMNO lebih banyak memperjuangkan Islam dari sudut pelaksanaan dan pentadbiran. Jika sebelum ini banyak sangat pemimpin-pemimpin ulamak PAS mengkafirkan ahli-ahli UMNO, tetapi hari ini Allah SWT telah menunjukkan pada semua rakyat Malaysia bahawa UMNO sebagai parti keramat yang sebenarnya memperjuangkan Islam dan memberi peluang kepada rakyat lain untuk memahami Islam. Sebaiknya PAS mencontohi UMNO dalam pendekatan pelaksanaan Islam. Bukannya menjadikan DAP sebagai penasihat PAS melaksanakan Islam.

No comments:

Post a Comment